تبلیغات
سایت گیتار - تاریخچه فلامنکو (قسمت پنجم)

تاریخچه فلامنکو (قسمت پنجم)

نوشته شده توسط:فرشاد
سه شنبه 5 شهریور 1387-09:08 ق.ظ

براساس فرضیات مطرح شده بوسیله بعضی از نویسندگان همانند George Borrow و Blas Infant که توسط بعضی از تاریخ شناسان جامعه Flamen مثل Mairena و Molina نیز حمایت شده است اعتقاد داشتند که بسیاری از مسلمانان عرب (Moor) به این کولی های مهاجر پیوستند بطوریکه نمی توان آنها را از این قبایل کولی نشین متمایز کرد .

این مسئله بصورت علمی ثابت نشده است . اما بطور کلی اعتقاد بر این است که ریشه قبایل طایفه Zambra از کولی های مهاجر گرانادا که حتی امروزه نیز در اسپانیا زندگی می کنند در اصل از قبایل مسلمان Zambraمور مشتق شده اند .

در اواخر نزدیک به پایان قرن شانزدهم برخوردی بین کولیهای Gypsy و اسپانیایی ها اتفاق افتاد در قرون بعدی حکومت سلطنتی اسپانیا سعی کرد که کولیهای Gypsy را وادار به ترک زبان و رسم و رسومات و موسیقی شان کند .

این کولی های مهاجر بصورت افراد مطرود و رانده شده از اجتماع در آمدند و در بعضی از موارد قربانی تعصبات و شکنجه و آزارهای قومی قرار گرفتند . این مسائل در بعضی از اشعار منطقه "پائولو" مانند Seguirya بازتاب داشته است که منعکس کننده رنج و عذاب گرسنگی و تبعیضات قومی می باشد . تحقیقات تازه تاثیر زیاد موسیقی صحرایی آفریقا بر پیشینه موسیقی فلامنکو را روشن کرده است . بواسطه اجرای موسیقی و رقص بردگان آفریقا بتاری که توسط اربابات اسپانیایی در آمریکا به کار گرفته می شدند باعث پیشرفت و توسعه این موسیقی ( فلامنکو) گردید . دست نوشته هایی از قطعات هنری کلاسیک از قرن 16 و 17 وجود دارد که احتمالا پایه و اساس آنها از سبکهای قومی آفریقا می باشد مانند "Chacanas" "Zakambeques","Negrillas" همچنین نشانه هایی از این نوع سبکها را در رقص اسپانیایی Fandango Indiano مشخص می باشد . (Indiana به معنای " از کشور آمریکا " می باشد نه به معنی ساکنین بومی آمریکا ).

تعدادی از کارشناسان به این عقیده اند که اسامی سبکهای موسیقی فلامنکو مانند "

تانگو " و یا حتی " فاندانگو " از زبان Bantoid مشتق شدهاست و اکثر نظریه ها بر این باورند که آهنگ و موسیقی موزون تانگو از کشور کوبا به اسپانیا وارد شده است .

این احتمال وجود دارد که علت عدم پیشرفت موسیقی و رقص فلامنکو در آمریکا این باشد که گامها و حرکات پا در رقص فاندانگو با سلیقه اروپاییان بسیار مناسب جلوه می نمود . از اینرو این نوع رقص با موسیقی " فاندانگو " zarabanda , chacon  در اروپا در یک یا چند دوره زمانی کاملا ممنوع و منسوخ بود . با توجه به رقاصان کولی Gypsy غالبا به کارهای موسیقی و ادبی اسپانیا از قرن پانزدهم توجه داشتند . اما zarabandas ، Jacaras قدیمی ترین سبکهای موسیقایی نوشتاری اسپانیا می باشد . که با 12 ضرب موسیقی و به صورت ترکیبی از آهنگ های دوگانه نواخته می شود . تعداد آهنگ های اصلی موسیقی zarabandas ، Jacaras 1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12 می باشد موسیقی نوع seguriya , solea با این نوع ضرب آهنگ متفاوتند و وزن شعری آنها با یک ضرب آهنگ متفاوت شروع می شود . در طی دوره پیشرفت و توسعه موسیقی فلامنکو نوعی از موسیقی فلامنکو در فستیوالهای مذهبی اسپانیا بسط و گسترش یافت . این فستیوال تنها یک مهمانی کوچک نبود که فقط رقص و موسیقی فلامنکو در آن به اجرا در می آمد بلکه این فستیوال مراسمی بود که گاهی اوقات چندین روز به طول می انجامید و دارای تشریفات و آداب خاص همراه با یک مجموعه پیچیده و مختلط اجتماعی و موسیقی بود . در واقع بسیاری بر این عقیده اند که نمود فرهنگی فستیوال تحولی در موسیقی فلامنکو پدید آورد . در اواخر قرن هیجدهم گیتارهای شش سیمه جایگزین گیتارهای 5 سیمه گردید .




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

:درباره وبلاگ


:آرشیو


:پیوندها


:پیوندهای روزانه


:نویسندگان



The theme being used is MihanBlog created by ThemeBox