تبلیغات
سایت گیتار - تاریخچه مختصری از رقص فلامنکو (قسمت اول)

تاریخچه مختصری از رقص فلامنکو (قسمت اول)

نوشته شده توسط:فرشاد
پنجشنبه 23 آبان 1387-02:00 ق.ظ

قسمت اول

 

»» مبدأ

 

فلامنکو شناسان قدیمی با مروری بر مسائل نظامی ریشه های اصلی رقص فلامنكو را در داستانهای نظامی که در مدح مردم کادیس بود جستجو می کردند، جوانان پر شور کادیسی که با صدای قاشقکهایشان می رقصیدند. اما از زمان روم باستان باید قرن های زیادی را برای تولد فلامنکو در انتظار بود.

 

 

»» رقص فلامنكو از منظر سفرنامه نویسان :

 

در قرن هجدهم و از زمان آکادمیک شدن رقص های قدیمی محلی مانند پانادروس، ساپاتروس، اولس، بولروس، سگیدیوس، فاندانگوس، خالئوس د خِرِس، مالاگنیا، ال بیتو و یا کاچوچا ، رقص فلامنكو به صورت امروزی بوجود آمد و مرزهای میان این رقص های محلی و رقص هایی که اصالتاً فلامنکو هستند بسیار گسترده شد . در میان مدارک مسافران رومانتیسم گرای قرن نوزدهم گاهی اوقات این مطالب با جزئیات نوشته شده است.

در سال 1831 سرافین استبانس کالدرون در کتاب صحنه های آندلسی  درباره رقصی در محله تیرانا مطالبی نوشته است. او می نویسد که آنجا سگیدیاس و کاسِلِراس می رقصیدند. در یکی از قطعات گزارش خود اینگونه می گوید: "صف های کولیان و تعداد زیادی از رقاصان و خواننده هایی که دور هم جمع شده بودند، با قاشقکهایی در میان انگشتان ، با گلهای فراوانی در سر، آواز و لبخندی بر لبانشان و مهارت رقص در پاهایشان."

یک مسافر فرانسوی بنام چارلز راویلیر با شرح جزئیات رقص های سرزمین آندلس اینگونه می نویسد: بسیاری از این رقص ها در صحنه های ابتدایی رقص فلامنکو وزیر نور چراغ پیه سوز در حیاط همسایگان و محوطه های غارهای ساکرومونته گرانادا بود.

 

»» نقش سالنها و کافه ها در گسترش رقص فلامنكو :

 

در اواسط همان قرن ، رقص آندسلی به مرحله برجسته ای گام نهاد . مدیر نمایش میگل د لا بارا در سالنهای هتل های سویل تمرینات رقص را در معرض عموم بر گزار می کرد. بعد از آن آکادمی های آن زمان سالنهای نمایش را بخصوص برای افراد خارجی بوجود آوردند. در همین حال یک آگهی در تاریخ سوم آگوست سال 1850 در روزنامه " آتیه"با این موضوع منتشر شد:

در آکادمی معتبر با مدیریت مانوئل د لا باررا، خیابان پاسیون جنب آمفی تأتر تمرینات فوق العاده رقص ملی امروز شنبه برای دید عموم برگزار می شود که در آن تمام هواداران مدیر و بهترین رقاصه های این شهر با رقص مالاگنیا، ردووا، ویتو و خالئوس کادیسی حضور دارند.

از زمان گشایش لومباردوس در سال 1847 در سویل ، کافه ها وصحنه های نمایش فلامنکو نیز به آن ملحق شدند . كافه ها اولین مكان هایی بودند که فلامنکو اولین عصر طلایی اش را در آنجا گذراند. بدین ترتیب اولین ستارگان و چهره های افسانه ای فلامنکو زاده شدند. ماکارنا، مالنا، روساریو مخورانا، کونچا لا کربونرا، خواهران آنتونز ،کوکینراس، لا کوئنکا، انریکتا لا ماکاکا، ریتا اورتگا، سالو لا ایخا د سیگو، میراسیلوس، موخیگونو، لامپاریا، آنتونیو د  بیلبائو، استامپیو و غیره برخی از اسامی هستند که در آن دوره برجسته ترند که زندگی بسیاری از آنان با قلم شیوا به رشته تحریر در آمده است.

به عنوان مثال در مورد ماکارنا فرناندو ال د تیرانا نوشته اند :

او کسی است که سالیان زیادی درهنر رقص فلامنکو سلطنت خواهد کرد زیرا خداوند همه چیز به او عطا کرد تا اینگونه باشد، چهره کولی، پیکر تراش خورده، نرمی بدن، دلنشینی حرکات و پیچیدگی و سادگی تقلید ناپذیر از خصوصیات وصف ناپذیر اوست

 

در اوایل قرن بیستم کافه ها رو به نزول رفتند. و رقص های سالنی و تأترهای مختلف از رقص های آندلسی دور شدند.استاد اُترو در کتاب " مقاله رقص " چاپ شده در سال 1912  از این موضوع بشدت انتقاد می کند . بدون شک شرایط رو به بهبودی نهاد و رقص فلامنکو دوباره بر صحنه تأتر رفت آنتونیا مرسه معروف به  " لا آرخنتینا" قطعاتی از آهنگسازان کلاسیک ملی گرا را مانند آیزاک آلبنیز، انریکه گرانادوس و میگل د فایا را علاوه برخلق منظره هایی از الهامات محلی مانند "جادوی سویل" را برای رقص طراحی کرد. او در مصاحبه ای در آن زمان راجع به آلبنیس گفت: " او آثارش را برای رقص ننوشت" اما  من هیچ ریتم دیگری ندیده ام"  .

این مسیر را آرخنتینیتا ، لائورا د سانتلمو و پاستورا ایمپریو ادامه دادند. به این بانوان تأتری رقص فلامنکو کارمن آمایا نیز اضافه شد با ایده ای متفاوت فلامنکوی عمیق تری پرداخت. بدین ترتیب به بزرگترین صحنه های آمریکا رسید جایی که پس از شروع جنگ داخلی اسپانیا به آنجا فرار کرد و جایی که در آن به یکی از بزرگترین ستاره های رقص بین المللی تبدیل شد.

همچنین او در ایالات متحده به نقل از ویسنته اسکودروی  وانگواردیست به عنوان مرغ سعادت دیگری در رقص شناخته شد .هم رقاص وایادولیدی مانند کارمن آمایا و هم آرخنتینیتا توسط مدیر اجرای معروف آقای سولومون هورک به ستاره تبدیل شدند . و خود او آن را در تمام خاطراتش بنام "ایمپرساریو" تعریف می کند. او می نویسد نوشتن قرارداد با آرخنتینیتا آسان نبود.

 

فلامنکو نیوز




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

:درباره وبلاگ


:آرشیو


:پیوندها


:پیوندهای روزانه


:نویسندگان



The theme being used is MihanBlog created by ThemeBox